چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ | Wednesday, 26 July 2017
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
کد خبر: ۱۱۶۶۵
متروی پرند در پیچ و خم تامین اعتبار
طبق قانون، احداث مترو برای شهر‌های اقماری برعهده دولت است و این در حالی است که در احداث متروی درون‌شهری نیز 50درصد اعتبارات برعهده دولت و 50درصد برعهده شهرداری است.
رویای پرند محقق می شود؟ !
به گزارش اکو تیتر:
مسئولان در حالی بیش از سه سال است که وعده افتتاح متروی پرند را می دهند که هنوز بودجه 400 میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه تامین نشده است.

اواخر سال 88 پروژه متروي شهر جديد پرند در سه فاز کليد خورد. پروژه اي که قرار بود علاوه بر بهبود و گسترش حمل و نقل عمومي پرند، امکان دسترسي به فرودگاه امام خميني(ره) و کلانشهر تهران را براي ساکنان اين شهر جديد فراهم کند.

 چرا که اين شهر جديد که نام پايتخت مسکن مهرکشور را از ان خود کرده، بايد 700 هزار نفر جمعيت را در دل خود جا مي داد تا شايد از بار جمعيتي کلانشهر تهران بکاهد.

از اين رو قرار بود با تامین تسهیلات و حمل و نقل عمومی سریع برای ساکنان این شهر و احداث زیرساخت های مورد نیاز در شهر جدید پرند، شرايط براي سرريز شدن جمعيت به اين نقطه فراهم شود. پروژه قطار شهري پرند به عنوان بهترين راهکار رونق اين شهر در دستور کار قرار گرفت و با سرعت موانع را پشت سر گذاشت اما بعد از گذشت چند سال اين پروژه انگار از نفس افتاد.

طبق قانون، احداث مترو برای شهر‌های اقماری برعهده دولت است و این در حالی است که در احداث متروی درون‌شهری نیز 50درصد اعتبارات برعهده دولت و 50درصد برعهده شهرداری است.

با این حال هنوز از اعتبارات مورد نیاز خط متروی تهران- پرند رقم قابل توجهی باقی‌مانده است.

از رقم 400 میلیارد تومانی که دولت دهم باید به احداث متروی تهران- پرند اختصاص می‌داد تنها 100میلیارد تومان اختصاص یافت و این در حالی است که شهرداری تهران با اینکه وظیفه‌ای در این امر نداشت نیز 100میلیارد تومان پرداخته است. قابل ذکر است که اگر بودجه این خط بموقع تخصیص می‌یافت امروز متروی حرم مطهر تا فرودگاه امام به بهره‌برداری می‌رسید.

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این‌باره با بیان اینکه عملیات عمرانی در خطوط متروی تهران، بدون وقفه در حال اجرا ست، گفت: ایستگاه پرند در صورت تامین اعتبار دولت، در پایان6  ماه نخست سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

هابیل درویشی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خط مترو پرند، اظهارداشت: 400 میلیارد تومان برای تکمیل خط پرند اعتبار نیاز داریم و و منابع آن با وجود آنکه از سوی دولت پرداخت نشد و منابع آن با وجود آنکه از سوی دولت پرداخت نشد از سوی شهرداری تامین اعتبار شد که پس از تامین اعتبار از سوی دولت هزینه های انجام شده جایگزین می‌شود.

درویشی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود پیشرفت بالای 90 درصد به خط 7 هنوز شاهد افتتاح هیچ ایستگاهی از این خط نیستیم، گفت: بهره برداری از ایستگاههای مترو نیاز به برنامه ریزی خاصی دارد و هیچ وقت تمامی ایستگاههای یک خط همزمان به بهره برداری نمی رسد بلکه باید ماه به ماه هر ایستگاه تست سرد و گرم شود و سپس به زیر بار رود.

پیشنهاد سردبیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرونده ویژه
۱ / ۵
تصاویر منتخب2
۱ / ۴
مجلات معتبر اقتصادی2
۱ / ۲
فیلم2
اخبار خودرو-صفحه خبر
مناقصه و مزایده2
استخدام2
عکس
فیلم