سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | Tuesday, 17 October 2017
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
کد خبر: ۱۴۶۳۰
ضعف وزارت صنعت در برابر فشار لابی های واردکننده
واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته، بنابراین با توجه به افزایش شدید واردات و عرضه این محصولات، قیمت خودروهای وارداتی باید کاهش یابد.
واردات خودرو 130 درصد افزایش یافت
به گزارش اکوتیتر، در این میان عده‌ای دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش را بالا بودن آمار واردات خودرو در چهارماهه نخست سال ذکر می‌کنند اما کارشناسان و مسئولان حوزه واردات بارها در مورد این‌که دستورالعمل‌های اشتباه وزارتخانه موجب هرج‌و‌مرج در بازار وارداتی‌ها خواهد شد،تاکید می‌کنند.

حال در مورد آخرین میزان واردات خودرو به کشور فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: واردات در سه  ماهه نخست سال جاری ۲۶هزار و ۶۰۸ دستگاه بوده است. بر اساس آمار رسمی گمرک، برند رنو با سهم ٢٢درصدی از واردات دارای بالاترین سهم بازار است که با ۷ درصد رشد نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته برای نخستین‌بار در بازار خودروهای وارداتی رتبه اول را کسب کرده است.

رتبه دوم مربوط به برند هیوندایی است که با کسب ۲۰درصد سهم بازار و به‌رغم افت ۹درصدی سهم بازار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، رتبه دوم را کسب کرده است.

رتبه سوم را نیز توامان برندهای کیا و تویوتا به‌رغم افت نزدیک به ۷ درصدی سهم بازارشان نسبت‌به سال گذشته کسب کرده‌اند. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب توسط برندهای لکسوس و بی‌ام‌دبلیو کسب شده است.»

  اظهارات رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره دلایل افزایش واردات در این چهارماه می‌گوید: اهم موضوعاتی که موجب افزایش ۴٣درصدی واردات در چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه در سال قبل شده است، به ترتیب اهمیت عبارتند از: ‏‎سیاست اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار خودروهای وارداتی و ایجاد تنش نگرانی از ابطال ثبت‌سفارش‌ها که در تیرماه سال‌جاری آخرین مهلت اعتبار آنها بود، و طبیعتا سبب شد تمام واردکننده‌های غیرنمایندگی مجبور شوند حداکثر استفاده از ثبت‌سفارش‌هایشان را داشته باشند و کاملا برخلاف سیاست‌ها و روح قوانینی بوده که برای موضوع ساماندهی ارز اتخاذ شده بود و به‌رغم هشدارهای مکرر انجمن واردکنندگان، نه‌تنها ساماندهی ارز صورت نگرفت، بلکه سیاست اشتباه و غیرکارشناسی وزارتخانه، سبب تشدید تقاضای ارز شد.

اما در این میان موضوع دیگری که در افزایش میزان واردات تاثیر دارد افزایش میزان ترخیص خودروهای موجود در گمرک بوده که همان بحث طولانی و قدیمی شماره‌گذاری خودروهای برند آسیایی و اروپایی مونتاژ آمریکاست.

این خودروها در فصل اول سال‌جاری و با پیگیری‌های مستمر انجمن واردکنندگان خودرو مشکل شماره‌گذاری‌شان برطرف شد، بنابراین پس از ماه‌ها بلاتکلیفی که گاهی بیش‌از هفت‌ماه از خواب آنها در گمرکات گذشته بود، ترخیص شدند.

بخش دیگر واردات نیز مربوط به واردات خودروها توسط خودروسازان، وزارت امور‌خارجه، اقلام دفاعی و مجوزهای جانبازی و معلولیت است.

آنچه لازم است جهت جلوگیری از فرافکنی‌های برخی افراد نامطلع مورد‌توجه قرار گیرد، این است که تولید در چهارماهه نخست امسال ۴۳۴هزار دستگاه بوده است و متناظر آن نسبت به چهارماهه اول سال گذشته که ۳۶۹هزار دستگاه بود، افزایش یافته و این امر نشان از افزایش اندازه بازار دارد.

بنابراین با احتساب آمار واردات و تولید در سه ماهه نخست سال‌جاری، کماکان سهم خودروهای وارداتی از بازار خودرو برابر با ۵.۸درصد است که متاسفانه فقط به جرم بالا بودن کیفیت‌شان و به‌رغم پرداخت هزینه‌های دولتی ده‌ها برابر بیش‌از سود تولیدکننده، کماکان در مظان اتهام آسیب به بازار خودروهای داخلی قرار دارند که دارای سهم ٩۴.٢درصدی هستند.»


پیشنهاد سردبیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرونده ویژه
۱ / ۵
تصاویر منتخب2
۱ / ۴
مجلات معتبر اقتصادی2
۱ / ۲
فیلم2
اخبار خودرو-صفحه خبر
مناقصه و مزایده2
استخدام2
عکس
فیلم