سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ | Tuesday, 16 October 2018
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: ۱۷۳۶۴
تولید خودروهای غیراستاندارد متوقف می‌شود؟
فاز نخست توقف تولید خودروهای غیراستاندارد از ابتدای زمستان امسال کلید خواهد خورد.

به گزارش اکو تیتر ، براساس اعلام متولیان استاندارد کشور، خودروسازان داخلی ۷۲ روز مهلت دارند تا ۶۱ مورد از استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را به مرحله اجرا درآورند. از میان استانداردهای جدید که همگی جزو استانداردهای روز اتحادیه اروپا است، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ و ۲۲ مورد دیگر نیز تا ابتدای دی‌ماه سال آینده باید اجرایی شود. مطابق اعلام مسوولان، هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پشت سر بگذارد، از چرخه تولید خارج و مجوز آن ابطال خواهد شد.


«تا اول دی ماه سال
۹۷ هر خودرویی که نتواند استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملیاستانداردرا پشت سر بگذارد از چرخه تولید خارج می‌شود یا مجوز آن ابطال خواهد شد.» با توجه به آخرین اظهار نظر رئیس سازمان ملی استانداردایراندر نشست خبری روز گذشته درخصوص ارتقای استاندارد خودروهای داخلی می‌توان سال آینده را سال خداحافظی خودروهای دارای ‌کیفیت نازل از خطوط تولید دانست. خودروهایی که بعضا چند دهه است که در خطوط تولیدخودروسازانجا خوش کرده‌اند و خیال خروج را نداشتند. هرچند هنوز اسامی خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای جدید و رسیدن به استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، به‌صورت رسمی اعلام نشده،‌ اما گمانه‌زنی‌ها از توقف حدود ۱۲خودروبا اجرای بسته جدید استانداردسازی حکایت دارد که از میان خودروهای مذکور تاکنون توقف تولیدخانوادهپراید به‌صورت رسمی تایید شده و درخصوص سایر محصولات باید در انتظار تایید شرکت‌های خودروساز بود. با این حال آنچه مسلم است بسیاری از پلت‌فرم‌های داخلی موجود امکان رسیدن به استانداردهای جدید را ندارند و به این طریق شاهد توقف تولید آنها خواهیم بود.

اولتیماتوم داده شده به خودروسازان در حالی است که متولی بخش صنعت نیز چندی پیش با اعلام دستور کار دوازدهم به خودروسازان، از عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو در دولت‌ یازدهم حمایت کرد و از خودروسازان داخلی خواست با مشارکت با خودروسازهای بزرگ و معروف جهان، ساخت داخل را تقویت کنند تاایرانبه یکی از خودروسازان بزرگ و مطرح منطقه تبدیل شود.

پیش از این و براساس استانداردهای ۵۵ گانه که شامل ۵۱ استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و ۴ مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به روز کنند. حال فاز دوم به استانداردهای ۸۵گانه مربوط می‌شود و براساس آن خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکتخودروو سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده‌کننده سرعت، همچنین تجهیزات ضدسرقت را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را بردارند. در کنار خودروسازان داخلی، سیاست‌های جدیدی نیز برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده که به گفته نیره پیروزبخت در صورت عدم رعایت سیاست‌های جدید خودروهای وارداتی نیز مجوز ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد. سیاست‌های جدید پیش‌بینی شده برای خودروهای وارداتی مشمول تاییدباتریو لاستیک می‌شود، از سوی دیگر وجود نمایندگی مجاز نیز برای خودروهای وارداتی اجباری شده است. وحید مرندی مقدم،معاونسازمان ملیاستانداردایران نیز در این خصوص با اشاره به اینکه استانداردهای جدید خودرویی تا دی ماه سال ۱۳۹۷ در سه مرحله زمانی اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۶۱ مورد از این استانداردها تا ابتدای دی ماه امسال، دو مورد تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ و ۲۲ مورد دیگر تا ابتدایدی ماهسال آینده باید اجرایی شوند که همگی جزو استانداردهای روزاتحادیه اروپاهستند.

توقف شماره‌گذاری ۹ خودرو پر مصرف پیرو مصوبه هیات وزیران یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست بود،‌ توقف پرمصرف‌ها در هفته‌های اخیر درحالی صورت گرفته که وزیر صنعت، ‌معدن وتجارتدولت دوازدهم در اولین روز کاری خود خواهان توقف این مصوبه برای خودروهای داخلی شده بود، اماپلیس راهنمایی و رانندگیبدون توجه به درخواست ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری اقدام به توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف کرد. رئیس سازمان ملی استاندارد درخصوص اقدام صورت گرفته عنوان کرد: در حال حاضر ما با یک مصوبه روبه‌رو هستیم و این مصوبه مربوط به هیاتدولتو در رابطه با خودروهای فرسوده است که باید مدنظر قرار گیرد،‌ براساس این مصوبه در صورت تولید خودرویی با مصرف سوخت بالاتر از ۵/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ازای تولید هر دستگاه خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود.

استاندارد به موتورسیکلت رسید

علاوه بر خودرو برای سال آینده استانداردهای جدیدی نیز برای موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که به گفته پیروزبخت این استانداردها از سال آینده اجرایی خواهد شد. به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد درخصوص استانداردموتورسیکلتنیز دو بحث آلایندگی و کیفیت مطرح است که در این خصوص «کمیته توزیع عوارض آلایندگی» به موتورسیکلت‌سازان برای تغییر انجین موتورهای داخلی از کاربراتوری به انژکتوری تا ابتدای سال آینده مهلت داده است و براساس فرجه تعیین شده، موتورسیکلت‌سازان تنها چند ماه برای این تغییر مهلت دارند. به گفتهمعاونسازمان ملی استاندارد ایران موتورسیکلت سازان داخلی در این خصوص گام‌هایی برداشته‌اند که در این زمینه می‌توان به خرید خطوط تولید موتور انژکتوری در کشور اشاره کرد.

آخرین ارزیابی از کیفیت بنزین

در کنار موارد مطرح شده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ملی استاندارد برگزار شد، رئیس سازمان ملی استاندارد آخرین ارزیابی از وضعیتبنزینرا نیز اعلام کرد. پیروزبخت با اشاره به اینکه میزان استاندارد گوگرد موجود دربنزینعدد ۵۰ ppm است، گفت: طبق آخرین نمونه‌گیری صورت گرفته توسط این سازمان،وزارت نفتو دادستانی، این عدد در بنزین تهران ۵۸ بوده که بالاتر از حد استاندارد است و در میانگین کلان‌شهرها ۴۸ بوده است. در سال ۹۳ پارامتر بنزن (به‌عنوان یکی از پارامترهای آلاینده هوا که حداکثر باید عدد یک باشد) در کلانشهرها ۲/ ۱ بود، اینشاخصدر سال‌های ۹۴ و ۹۵ در کلانشهرها و سایر شهرها در عدد یک باقی ماند، اما امسال و در نمونه‌برداری‌های اخیر به ۹/ ۰ واحد تقلیل یافته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در پاسخ به این‌ پرسش که به چه علت دادستانی به موضوع نمونه‌گیری بنزین ورود کرده و پیش از این سازمان ملی استاندارد تنها با همکاری وزارتنفتاین مساله را مدنظر قرار می‌داد، تصریح کرد: در سال‌جاری با توجه به شبهاتی که پیش‌آمده بود دادستانی درخواست کرد که قصد دارد در نمونه‌گیری‌های بنزین حضور داشته باشد و ما نیز با این مساله موافقت کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در مورد بنزین یورو ۴ و نیز وضعیت خودروها در ایران یادآور شد: در حال‌حاضر در دنیایورو۶ تولید می‌شود ولی هنوز بنزین ما در حدیورو۴ است و باید بتوانیم وضعیت بنزین و خودرو را در کشور با یکدیگر هماهنگ کنیم. ارزیابی جایگاه سی‌ان‌جی یکی دیگر از موارد مطرح‌شده از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد است، ‌به گفته وی تاکنون حدود ۲هزار و ۴۰۰ بازرسی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی انجام شده که بیش از ۱۶۰۰ جایگاه رفع نقص کرده‌اند، همچنین ۴۰۰ جایگاه نیز در این ۶ ماه مورد بازرسی مجدد قرار گرفته‌اند و انشعابگازبرخی جایگاه‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای کافی یا عدم همکاری با دستگاه‌های مربوطه به‌عنوان جریمه قطع شد.

بررسی عملکرد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه همچنین با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در سطح بین‌المللی در نیمه نخست امسال، یادآور شد: ۲۵ کمیته فنی متناظر در این مدت تاسیس شد و این سازمان در ۸۴۲ کمیته ملی و بین‌المللی عضو است؛ در این مدت هفت پیشنهاد از سوی ایران به سازمان‌های بین‌المللی استاندارد ارائه و ۲۱ استاندارد بین‌المللی که راهبری آن باجمهوری اسلامی ایراناست، چاپ و منتشر شده است. پیروزبخت همچنین از مدیریت مجدد ایران در کمیسیون بین‌الملل کدکسمواد غذاییخاورنزدیک (دارای ۱۸ کشور عضو) برای ۲ سال دیگر خبر داد و تصریح کرد: این سازمان در چهار حوزه کیفیت، زیست‌محیطی،انرژیو مدیریت غذایی موفق به کسب موافقتنامه و نظام تایید صلاحیت بین‌المللی شده است و به این ترتیب گواهینامه‌های صادره سازمان ملی استاندارد ایران در ۷۰ کشور قابل‌قبول خواهد بود. این مقام مسوول تاکید کرد: نیل به این مهم، به تبادل تجاری بین کشورها بسیار کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: انجام ۱۱۰ هزار بازرسی فنی در سراسر کشور، تعلیق ۳۲ هزار پروانه استاندارد تشویقی و بازرسی دوره‌ای نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ آسانسور از دیگر اقدام‌های انجام شده طی این مدت بود. وی اظهار کرد: تا پایان شهریورماه، ۱۲۲ مورد مجوز برای زمین‌های بازی، ۲ هزار و ۲۷۴ مورد مجوز شهربازیو ۸۳ مورد مجوز شهربازی سنگین نیز صادر شده است.

پیشنهاد سردبیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرونده ویژه
۱ / ۵
تصاویر منتخب2
۱ / ۴
مجلات معتبر اقتصادی2
۱ / ۲
فیلم2
اخبار خودرو-صفحه خبر
مناقصه و مزایده2
استخدام2
عکس
فیلم