بر اساس آخرین تحقیقات، فروش خودروهای برقی مسافری (EV) در آسیای جنوب شرقی (SEA) کمتر از 2 درصد از کل فروش خودروهای سواری منطقه در سال 2022 را به خود اختصاص داده است. تایلند با 58 درصد از فروش خودروهای برقی منطقه، پیشرفته ترین کشور بود و پس از آن اندونزی و ویتنام قرار دارند. دولت تایلند فروش خودروهای برقی را از طریق مشوقهای سمت تقاضا و مشوقهای مالیات بر درآمد شرکتی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی قرار داده است.
Wuling’s Air EV پرفروشترین مدل در سراسر منطقه در سال 2022 بود و یکی از مقرونبهصرفهترین گزینههای EV بود. از نظر گروه های خودرویی، Vinggroup پیشتاز فروش SEA EV بود و پس از آن Wuling و Volvo قرار گرفتند. خودروهای برقی باتری (BEV) 64.6 درصد از کل فروش خودروهای برقی را تشکیل میدهند در حالی که خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) بقیه را تشکیل میدهند.
آبهیلاش گوپتا، تحلیلگر تحقیقاتی، در مورد پویایی بازار گفت: «تقاضای خودروهای برقی مسافری به تدریج در سراسر منطقه در حال افزایش است، اما فروش در مقایسه با فروش جهانی خودروهای برقی ناچیز است و تنها 0.5 درصد از کل فروش جهانی در سال 2022 را تشکیل می دهد. با این حال، به دلیل تنش های ژئوپلیتیک SEA که بین چین و غرب در حال افزایش است، به گزینه ای جذاب برای خودروسازان چینی تبدیل می شود که به دنبال توسعه در خارج از کشور هستند. بنابراین، میتوان انتظار داشت که در بلندمدت شاهد کارخانههای تولید بیشتری در SEA باشیم که به افزایش فروش خودروهای برقی کمک میکند. تایلند دارای بزرگترین بخش خودروسازی در SEA است. این شرکت قصد دارد از تخصص تولید خود برای جذب خودروسازان برای تولید و فروش خودروهای برقی در آنجا استفاده کند. اندونزی و ویتنام از مزایای منابع معدنی برخوردار هستند که به آنها برتری نسبت به سایرین در منطقه می دهد. کشورهای SEA اهداف بلندی را برای خودروهای برقی تعیین کردهاند و انگیزههای زیادی را برای ترویج پذیرش خودروهای الکتریکی در میان مصرفکنندگان و جذب تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی برای ایجاد پایگاهها معرفی کردهاند.
سومن ماندال، تحلیلگر ارشد، در مورد چشم انداز بازار گفت: “اگرچه خودروهای برقی در حال حاضر یک بازار خاص در SEA هستند، اما انتظار داریم فروش آنها در سال 2023 دو برابر شود. با این حال، دستیابی به اهداف خودروهای برقی و افزایش برای کشورهای حوزه SEA دشوار خواهد بود.
با توجه به علاقه بسیاری از خودروسازان بین المللی برای سرمایه گذاری در منطقه، کشورهای جنوب شرقی آسیا این فرصت را دارند تا توانایی های تولیدی خود را به نمایش بگذارند و رشد کنند. آنهایی که زودتر وارد بازار می شوند، برتری خواهند داشت و به آنها امکان می دهد سهم قابل توجهی از بازار را تضمین کنند. منطقه SEA می تواند رویکردهای اتخاذ شده توسط چین و اروپا را اتخاذ کند که مشوق هایی را بر اساس سطوح انتشار CO2 ارائه می دهد. انجام این کار هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان را تشویق می کند تا به سمت وسایل نقلیه سازگارتر با محیط زیست حرکت کنند.